San Agustin, Villa Vieja, Santa Marta en Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Yoeri - WaarBenJij.nu San Agustin, Villa Vieja, Santa Marta en Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Yoeri - WaarBenJij.nu

San Agustin, Villa Vieja, Santa Marta en Cartagena

Door: Yoeri

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

08 Mei 2018 | Colombia, Cartagena

Jullie hebben vast gemerkt dat het een poosje stil is gebleven ;-). Maar ik heb in die tijd niet stil gezeten! Dit is met recht een active vakantie. Elke ochtend om 7 uur of 8 uur vertrekken we, met een excursie of naar de volgende plaats. Ik heb natuurlijk de neiging om nu veel te schrijven, maar zal proberen het toch een beetje beschaafd te houden.
Na de hacienda zijn we vertrokken naar San Agustin, een gebied met bijzondere archeologische vondsten van een volk waar niet veel over bekend is.Prachtig indrukwekkende beelden op vindplaatsen die behoorlijk uit elkaar liggen. Het uploaden van de foo{s lukt hier nog niet, maar ik beloof jullie dat ik wanneer ik thuis ben er zeker een aantal zal plaatsen! Een paar stenen hadden og een beetje de oorspronkelijke kleur, verfstoffen die ze uit bomen en planten haalden. Het deed mij een beetje denken aan Egypte, waar je zo gewend bent om alle oude zuilen en beelden zonder kleur te zien dat het bijna wat kitcherig aandoet als je een beeld met de oorspronkelijke kleuren ziet. De meeste beelden waren deksels van graven, die trouwens erg veel op hunebedden leken. Ook dit volk begroef de belangrijke doden in een graf bestaande uit verticale stenen met een horizontale dekplaat, waarna vervolgens alles met aarde werd bedekt. Er was trouwens ook een soort waterplaats, die naast baden gebruikt werd oor het baren van kinderen. De verschillende baden haaden ook verschillende vormen (slang, hagedis, krokodil), afhankelijk van de functie. Allemaal erg indrukwekkend!
Mijn kamer had een veranda en uitzicht op de heuvels met (ook heel dichtbij) bananenpalmen en koffiestruiken. Jullie begrijpen wel dat het behoorlijk afzien is...;-).
Daarna hebben we 1 nacht in Villa Veilja geslapen. Niet omdat dat zo{n bijzondere plaats is, maar omdat daar vlakbij de ... eh... Tanacoawoestijn? ligt. Ik ben slecht in namen, en kan het nu even niet opzoeken, maar het is geen zandwoestijn, maar een rode en grijze woestijn, zo genoemd ivm de kleur van de grond. Ook daar een behoorlijke wandeling gemaakt, met af & toe enge stukjes, die ik met steeds meer gemak neem. Zo was er een steile afdaling waar ik in Egypte niet doorheen durfde (waardoor de gids voor mij een dromedaris met bedoein moest regelen, waarna ik een prachtige tocht door de woestijn heb gemaakt, maar dat is een ander verhaal) en nu wel :-D! s Avonds lekker gegeten bij een openlucht pizzeria, waar ze gigantische pizzas maakten. Daar kon je dan een stuk van kopen. De eigenaar/bakker vond het zo leuk dat er gringos op zn terras zaten dat hij steeds met een grote grijns en al knikkend bij ons kwam kijken. Twee grote flessen cola en fanta erbij, en de fastfoodmaaltijd was compleet, en dat voor nog geen 3 euro p.p. Dat hij steeds kwam kijken snap ik wel, want verder gebeurde er niet veel. Het was een heel klein dorpje, maar omdat het zaterdag was liep de dorpsjeugd (en hun ouders) allemaal lekker te flaneren, en indruk op elkaar te maken. Een jongen maakte een superwheelie met zn brommer/motor, maar dat ging bijna mis. Ik dacht echt dat-ie over de kop zou gaan. Gelukkig ging het goed.
Ik merk trouwens dat ik nog een plaats heb overgeslagen: Popayan. En om eerlijk te zijn weet ik eigenlijk niet eens meer wat we daar hebben gedaan... Dat heb je als je zsolang niet kunt schrijven, en er veel wordt gereisd en ondernomen. Nou ja, als het iets bijzonders is voeg ik het later wel weer toe.
De dag erna zijn we vanuit Neiva via Bogota naar Santa Marta gevlogen. De temperatuur steeg onmiddellijk met wel 12 graden. Eindelijk het tropische gevoel! Dat was in de woestijn natuurlijk ook al zo, maar goed.
In Santa Marta hebben we een jungletocht gemaakt in het Tayonapark. Eerst langs een sluipdoor/kruipdoor-weg, machtig! Met als beloning aan het einde strand met zee. Lekker gezwommen - eventjes, want we moesten alweer snel terug omdat we om 5 uur bij de bus moesten zijn (het parkk ging om 6 uur dicht). Terug het paardenpad genomen, dat af & toe door nauwe kloven ging, zodat we hard riepen om te voorkomen dat we klem zouden komen te zitten met paarden voor of achter ons. In dat nationale park zitten o.a. brulapen. We hebben ze niet gezien, maar wel ghoord. Wat een lawaai maken die beesten, geweldig! Op de terugweg hebben we wel capucijneraapjes gezien, hoog in de bomen. Al met al was ook dit weer een machtig avontuur! s Avonds lekker gegeten op een gezellig pleintje, waar natuurlijk allerlei muzikanten enzo probeerden wat geld te verdiene. Opeens kwam er een groep jongeren die - met muziek - een fantastische breakdance-act lieten zien. Hartstikke goed! Met een blij gevoel naar huis (na uiteraard wat geld te hebben gegeven) en de dag erna - vandaag dus! - naar Cartagena, de laatste plaats op deze reis.
Net naar het museo del oro geweest, net weer anders dan die in Bogota. Cartagena is een levendige, historische stad, waar ook veel toeristen komen. En dat is te merken aan alle restaurantjes, barretjes, straatverkoperrs enz. Ik zit weer in een fantastisch hotel in de ouden binnenstad, met een kamer die uitkomt op de binnentuin met watervalletje. Zwaar leven...
Morgen ga ik de hele dag naar eilandjes hier aan de kust om te snorkelen. De dag daarna vliegen we weer terug naar Nederland, maar gelukkig hebben we dan nog wel even de tijd om naar een grote markt te gaan.
Ik denk niet dat ik nog tijd heb/neem om te schrijven, maar dat doe ik thuis dan wel. Ik heb het in ieder geval ontzettend naar mijn zin (gehad), ook met de groep (we gaan zelfs echt een reunie organiseren, in het huis in Zuid-Frankrijk van een vd medereizigers), en Colombia is een geweldig land!

  • 09 Mei 2018 - 06:29

    Ab De Vrije:

    Leuk weer va je te horen en zo uitgebreid beschreven van Egypte tot de Maya's. Die foto's die je beloofd hebt maken wel nieuwsgierig. Prettige terugreis.

  • 09 Mei 2018 - 07:35

    Jobs:

    Wat heerlijk dat je het zo naar je zin hebt en geniet van al dat moois. Klinkt als een droomreis. Neem je foto’s mee als wij elkaar weer zien?
    Velige thuisreis en tot gauw.

  • 09 Mei 2018 - 09:05

    Tom & Trudi:

    Waarom een luie vakantie hebben als je zoveel moois en indrukwekkends kunt meemaken? Nee, stil zitten is toch niets voor jou. Dus geniet er verder van. Mooi hoor.

  • 09 Mei 2018 - 19:20

    Ann:

    Jee Yoeri, wat heb je weer veel meegemaakt en gezien.Wat een indrukken! Lekker genieten deze laatste dagen en dan begint bet grote nagenieten in Nederland, en hebben we de foto's nog!

  • 11 Mei 2018 - 17:39

    Lucia:

    Gave reis! Veel moeilijke wandelingen, houd ik van.

  • 11 Mei 2018 - 19:29

    Annette:

    Hoi Yoeri,

    Volgens mij ben je inmiddels al thuis. Late reactie van mij. Het klinkt allemaal fantastisch en enthousiast. Ik moest wel lachen om die brulapen. Zeker als antwoord op jullie brullen in de kloof ;)!

    Ik hoop dat je wat foto's kunt plaatsen, want je hebt me heel nieuwsgierig gemaakt!

    Liefs en tot gauw X

  • 16 Mei 2018 - 15:05

    Barry:

    Jeetje, wat een mooie reis. Dit is weer een pareltje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Cartagena

Yoeri

Actief sinds 19 April 2018
Verslag gelezen: 924
Totaal aantal bezoekers 5414

Voorgaande reizen:

19 April 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: